Imate vprašanje?
Ne oklevajte in stopite v stik z nami.
Pišite v svojem jeziku. info@carpetdepo.com

Blog

Izvor in zgodovina orientalske preproge

Izvor in zgodovina orientalske preproge

Nakup orientalske preproge ni le estetski dekorativni element v vašem domu, temveč tudi ohranjanje tradicije, ki sega v začetek človeške zgodovine. Zgodovinarji in arheologi že dolgo raziskujejo, kdaj in kje so bile izdelane prve preproge. Nekateri strokovnjaki menijo, da je bil rojstni kraj izdelave preprog stari Egipt, drugi pa navajajo Kitajsko ali civilizacijo Majev. Po drugem mnenju so te različne kulture začele izdelovati preproge neodvisno, vendar v približno istem času. Čeprav med njimi ni bilo fizične povezave, jih je vse vodila ista osnovna potreba: želja po udobju in toploti. Prve preproge so bile preprosti uporabni predmeti, ki so se izkazali za veliko udobnejše od surovih živalskih kož. Vendar pa je njihova izdelava predstavljala drugačne izzive, saj je umetnost tkanja zahtevala bolj izpopolnjena orodja in tehnike. Čeprav so bili estetski vidiki v začetku morda drugotnega pomena, je kmalu postalo jasno, da so si ljudje že tisočletja prizadevali okrasiti svojo okolico. Jamske poslikave so številni dokazi o človekovi želji po umetniškem izražanju in estetski lepoti že od nekdaj. Domneva se, da so prve okrašene preproge navdihnile jamske slike, ki so prikazovale lovske prizore, živali ali celo ljudi. Te upodobitve niso le povečale lepote preprog, ampak so pripovedovale tudi o načinu življenja in kulturi njihovih lastnikov. Te dekorativne spretnosti in mojstrstvo so vedno določale značaj orientalskih preprog, ki niso le funkcionalni predmeti, temveč tudi posebni kosi umetnosti in zgodovine. Ko danes izberemo orientalsko preprogo, dejansko kupimo predmet, ki uteleša obrtne tradicije preteklosti in hkrati zadovoljuje estetske potrebe sedanjosti. Zaradi te edinstvene kombinacije so orientalske preproge brezčasne in iskane po vsem svetu.

Izvor in zgodovina orientalske preproge

Zgodovina orientalskih preprog

Zgodovina orientalskih preprog sega daleč nazaj in omembe teh preprog je mogoče najti v številnih literarnih in zgodovinskih virih. Ena od prvih omemb je v Stari zavezi, pomembno vlogo pa so imele tudi v klasični grški literaturi. O teh fascinantnih obrtniških opravilih govorijo tudi Homerjeva Iliada in Ajshilove drame. V Ajshilu na primer Klitemnestra, Agamemnonova žena, pred svojega moža, ko se vrne iz vojne, položi zapleteno preprogo. Čeprav Agamemnon sprva nasprotuje, češ da je takšno razkošje namenjeno le bogovom, na koncu stopi na bogato okrašeno tkanino. Takšni odlomki kažejo, da so bile preproge že okoli leta 500 pred našim štetjem zelo cenjene in cenjene stvari.

"Kakšno razkošje in kako velika je zdaj moja sramota. Če uničim to tkanino, ki je vredna toliko kot srebro in zaklad."

Najstarejša znana preproga, ki se je ohranila v celoti, je znamenita preproga Pazirik, najdena v gorovju Altaj v Sibiriji. Ta edinstven artefakt je bil odkrit v grobnici skitske princese, kjer se je skozi čas ohranil tako, da je bil spleten na podlagi iz volne in kamelje dlake. Starodavno plemstvo je imelo navado, da je s seboj vzelo vse, kar bi lahko potrebovalo v posmrtnem življenju, zato je bila ta preproga del pogrebnega artefakta. Vendar je bila grobnica pozneje izropana in preproga je iz nekega razloga ostala za njo.

To plenjenje je paradoksalno pripomoglo k ohranitvi preproge, saj je voda, ki je pronicala v grobnico, zamrznila in ohranila tekstil, ki je ostal nedotaknjen do leta 1947, ko so ga izkopali sovjetski arheologi.

Osupljive podrobnosti in prefinjenost preproge Pazirik kažejo, da je bila umetnost tkanja preprog razvita že dolgo pred njenim nastankom. Čeprav je Pazirik najstarejša znana orientalska preproga, so bili manjši fragmenti preprog najdeni tudi na drugih območjih, predvsem na Bližnjem in Srednjem vzhodu. Ti kosi so dokaz dolge zgodovine izdelovanja preprog, ker pa je večina preprog izdelana iz volne, jih veliko ni preživelo pustošenja stoletij.

Druga izjemna najdba prihaja iz Egipta, kjer so v grobnici Cah našli lanene tkanine. Te tkanine, ki so se verjetno uporabljale kot posteljna pregrinjala, so nastale okoli leta 1500 pred našim štetjem, kar je približno tisoč let pred Pazirikovo preprogo. Poleg starega Egipta je imelo bogato tekstilno tradicijo tudi več vzhodnih in bližnjevzhodnih kultur. Koptski kristjani so na primer izdelovali preproge, ki jih najdemo v Egiptu in Nubiji med 6. in 9. stoletjem.

V srednjem veku je imelo pomembno vlogo turško izdelovanje preprog. Seldžuški Turki so med 12. in 14. stoletjem izdelovali mojstrovine, ki so del islamske umetniške tradicije. Hkrati so bili po svojih preprogah znani tudi Mavri, zlasti tisti, ki so jih izdelovali v Španiji v 14. in 15. stoletju. Preproge, povezane z islamsko kulturo, so s svojo fino izdelavo in zapletenimi vzorci še dodatno obogatile dediščino izdelovanja orientalskih preprog.

Čeprav se ni ohranila nobena popolna orientalska preproga iz obdobja pred dinastijo Safavidov (16. stoletje), lahko na podlagi fragmentov iz prejšnjih obdobij spoznamo dolgo in bogato zgodovino tkanja preprog. Te starodavne preproge pričajo o brezčasni lepoti te obrti, njenem kulturnem in zgodovinskem pomenu ter estetskih težnjah človeštva.

Zgodovina orientalskih preprog

Najbolj znana zgodovinska orientalska preproga

Ena najslavnejših zgodovinskih orientalskih preprog je preproga Ardebil, ki je zdaj v Muzeju Viktorije in Alberta v Londonu. Ima edinstveno zgodovino: v Anglijo je prišla leta 1873, ko je bil za restavriranje izbran eden od dveh parov skoraj popolnoma obrabljenih preprog. Druga preproga je bila namenoma žrtvovana, da je bilo mogoče restavrirati izbrani kos. Tudi muzej sam ni mogel pokriti velikih stroškov obnove, zato je bil objavljen mednarodni javni poziv.

Zbrana sredstva so omogočila restavriranje, tako da je nastala impresivna preproga, ki je še danes vidna, dolga več kot 10 metrov in široka 7 metrov.
Edinstvenosti ardebilske preproge ne povečuje le njena velikost, temveč tudi napis z imenom izdelovalca in pesmijo:

„Tvoj dom je moje edino zatočišče na svetu. Moje edino zatočišče so tvoja vrata. To je delo hišnega sužnja Maksuda iz Kašan-a iz leta 946.“

Po gregorijanskem koledarju je to okoli leta 1539-40, v času vladavine Tahmaspa Šaha, ki je bil znan pokrovitelj umetnosti tkanja preprog. Drugi kosi preproge Ardebil so iz časa Tahmaspa Šaha mlajšega. Paul Getty je v zbirki muzeja v Los Angelesu.

Vse zgodovinske preproge se niso ohranile za potomce. Ena najbolj znanih, vendar poznanih le po legendi, je preproga Husran Spring. To ogromno preprogo je naročil perzijski kralj Husran I. v času svoje vladavine (531-579). Monumentalno umetniško delo, dolgo več kot 100 metrov in široko 300 metrov, je prikazovalo čudovit vrt. Vrtovi so bili v sušni Perziji še posebej pomembni, preproga pa je odražala njihovo bogastvo s cvetjem, posutim z dragulji, sadjem in vzorci iz zlatih niti. Legenda pravi, da se je kralj v prostem času sprehajal po preprogi in občudoval podrobnosti te mojstrovine.

Žal se pomladanska preproga ni ohranila. Sasanidsko cesarstvo so leta 641 osvojili arabski osvajalci in enega največjih zakladov palače, Pomladno preprogo, so razrezali in raztresli kot plen. Ta usoda je še posebej boleča za ljubitelje orientalskih preprog, saj je bila umetniška in zgodovinska vrednost Spomladanske preproge neprecenljiva.

Vendar je umetnost tkanja orientalskih preprog cvetela že dolgo pred prihodom islamske kulture. V 7. stoletju je bilo izdelovanje preprog na Bližnjem vzhodu in v osrednji Aziji tradicionalno že vsaj 2000 let. Z vzponom islama je ta umetnost dobila nov zagon, saj so se sprta plemena združenega imperija posvetila družbenemu razvoju in spodbujanju umetnosti. Umetnost tkanja preprog je bila še posebej cenjena na kraljevih dvorih, orientalske preproge iz tega obdobja pa še vedno veljajo za vrhunec te umetnosti.

Najbolj znana zgodovinska orientalska preproga

Tkanje orientalskih preprog

Z vzponom Seldžukov iz Srednje Azije v 12. in 13. stoletju se je začela nova zlata doba islamske umetnosti. Zaradi velikodušne podpore seldžuških vladarjev je umetnost, vključno s tkanjem preprog, doživela izjemen razvoj. V Perziji, kjer je bila tradicija tkanja preprog dolga že od nekdaj, so preproste geometrijske vzorce iz preteklosti postopoma zamenjali kompleksnejši cvetlični motivi. Osrednji medaljon je postal eden najbolj priljubljenih dekorativnih elementov in je bil pogost motiv ne le na preprogah, temveč tudi na ilustracijah iz islamske svete knjige, Korana.

Vendar umetnost tkanja ni bila omejena le na preproge. Bogate barve in zapleteni vzorci so imeli posebno vlogo v življenju nomadskih ljudstev, ki so živela v suhih in pustih pokrajinah. Nomadske skupnosti so si prizadevale, da bi iz zapleteno tkanega ali vozlanega tekstila izdelale vsakodnevne predmete, kot so velike vreče za shranjevanje, ki so služile kot „kuhinjsko pohištvo“, in odeje za pokrivanje konj in kamel. Ti predmeti so imeli estetsko, praktično in kulturno vrednost, saj je nomadski način življenja zahteval enostavno mobilnost, tekstil pa je bil tako uporaben kot okrasen.

Vendar pa preproge niso bile dragocene le zaradi svoje lepote, temveč pogosto tudi zaradi finančne varnosti lastnikov. Tako za mestne prebivalce kot za nomade so imele preproge pomembno vlogo: predstavljale so udobje za vsakdanje življenje in hkrati dragocen predmet, ki ga je bilo po potrebi mogoče prodati na bazarju.

Evropska trgovina s preprogami se je verjetno začela v 11. stoletju, po vrnitvi iz prvih križarskih vojn. Do 14. stoletja so bile orientalske preproge v Evropi zelo razširjene in so bile pomembne v umetnosti. Italijanski slikarji so na primer v svojih delih radi upodabljali bogato okrašene orientalske preproge, ki so postale statusni simbol takratne elite. Neredko so bile najbolj ugledne osebnosti, kot je bila kraljica Elizabeta I., naslikane na ozadju, bogato okrašenem z orientalskimi preprogami.

Nekatere preproge so postale tako kultne, da so povezane z imeni slikarjev. Holbeinove preproge, na primer, so poimenovane po slavnem dvornem slikarju Hansu Holbeinu, čigar dela pogosto vsebujejo te vzorce.

Druga enako znana vrsta preprog je Lottojeva preproga, poimenovana po italijanskem slikarju iz 16. stoletja Lorenzu Lottoju, čigar slike so prav tako pogosto upodobljene na teh preprogah.

Tkanje orientalskih preprog

Razvoj orientalske preproge

Med 14. in 17. stoletjem, v času dinastije Safavidov, je umetnost orientalskih preprog doživela izjemen razvoj. To obdobje je zaradi ustvarjalne svobode dvornih umetnikov in slikarjev pomenilo vrhunec tkanja preprog. Njihovi izjemno zapleteni vzorci so bili iskani ne le v Perziji, temveč tudi po vsej Evropi.

Prefinjeni motivi in bogate barve perzijskih preprog so imeli velik vpliv na takratno evropsko aristokracijo, zlasti v Franciji, kjer je imelo povpraševanje po luksuznih izdelkih tudi velik gospodarski vpliv.

Francoski kralj Henrik je spoznal, da visoki stroški uvoženih orientalskih preprog negativno vplivajo na gospodarstvo države, zato je spodbudil ustanovitev več delavnic za spodbujanje domače proizvodnje preprog. Ena najpomembnejših je bila v Chaillotu, kjer so izdelovali preproge Savonnerie. Te preproge so združevale orientalsko tradicijo z elementi evropskega baročnega sloga in so zaradi visoke kakovosti kmalu postale priljubljene v kraljevi družini. Bile so tako posebne, da je Henrik IV. ukazal, da jih sme izdelovati samo kraljevi dvor. Čeprav to ni povsem rešilo problema odvračanja od uvoza z Vzhoda, imajo savonnerijske preproge kultno mesto v zgodovini evropske umetnosti.

Priljubljenost orientalskih preprog je sčasoma upadla, zlasti z vzponom neoklasicističnega sloga, vendar so konec 19. stoletja spet prišle v modo. Potnike v viktorijanski dobi so navduševale bogate barve in oblike orientalskih preprog, ki so bile povsem v skladu s takratnim okusom. Evropske stranke so pogosto imele posebne zahteve in so zahtevale, da preproge krasijo družinski grbi ali nacionalni simboli. Takšne personalizirane stvaritve so bile nameščene v palačah in podeželskih posestvih evropske aristokracije in so stale ogromne vsote denarja.

Konec 19. stoletja je pomenil prelomnico v zgodovini orientalskih preprog. Da bi zadovoljili naraščajoče povpraševanje, so bili proizvajalci preprog prisiljeni pospešiti proizvodnjo, zaradi česar se je poslabšala kakovost. Uvedba sintetičnih barvil, kot je anilin, je prinesla veliko spremembo. Čeprav so bila sprva priljubljena zaradi svojih bleščečih barv, se je kmalu izkazalo, da so ta barvila nagnjena k bledenju, kar je dolgoročno zmanjšalo estetsko vrednost preprog.

Perzijska vlada je poskušala preprečiti njihovo uporabo z različnimi sankcijami, vendar ta prizadevanja niso bila povsem uspešna.

Kljub temu so številne delavnice za preproge ohranile tradicionalne tehnike. Na primer, obrtniki iz Bakhtiari v dolini Mahall v Čaharju so uporabljali le najboljše surovine in niso hoteli uporabljati sintetičnih barvil. Njihovo delo je še vedno izjemen primer tradicionalnega izdelovanja preprog.

Kljub zgodovinskemu pomenu perzijske preproge je v državi ohranjenih le malo zgodnjih preprog. Večina jih je bila konec 19. stoletja izvožena na Zahod ali shranjena v mošejah, od koder so jih pozneje odkupili trgovci. V začetku 20. stoletja pa so bili izdani številni albumi z barvnimi reprodukcijami slavnih orientalskih preprog, ki so perzijskim tkalcem spet dali navdih. To obdobje je pomenilo renesanso orientalskega tkanja in trgovine, ki še danes določa mesto te umetniške oblike v svetu.

Oglejte si našo zbirko orientalskih preprog!